Sinhroni
generator je tipični predstavnik električne mašine velike snage i maloserijske
proizvodnje.
Činjenica da je stepen iskorišćenja većih jedinica bolji (veća je ekonomičnost),
ima za posledicu izgradnju elektrana i agregata većih snaga. Jedinične snage
generatora prelaze i 1000MVA.
Prema
pogonskoj mašini, generatore delimo na turbogeneratore,
gde je pogonske mašina parna
ili gasna turbina, hidrogeneratore, gde
je pogonska mašina vodna (hidro) turbina i dizelgeneratore
gde je pogonska mašina dizel motor. Prema obliku rotora,
delimo ih na mašine
sa cilindričnim rotorom i rotorom
sa istaknutim polovima, dok je stator cilindričnog
oblika, trofazni. Prema brzini obrtanja (pri učestanosti od 50Hz ), delimo ih na
brzohodne (750 do 3000ob/min , sa brojem pari
polova p = 4 do 1), srednjih
brzina
(300
do 600ob/min , p =10
do 5) i sporohodne (manje od 300ob/min , više od 10 pari polova).
Turbogeneratori
se grade sa cilindričnim rotorom, za velike brzine obrtanja
(obično p = 1, ređe p = 2
(samo za manje snage), odnosno 3000 ili 1500ob/min pri 50Hz ). Kod ove vrste
generatora izraženi su mehanički problemi u pogledu konstrukcije rotora zbog
velike periferne brzine, velike obrtne mase i zbog dužine između ležišta. To
zahteva da se ide na relativno male prečnike rotora i da se namotaj rotora
raspodeljuje što ravnomernije po obimu. Oni se uvek postavljaju horizontalno.
Hidrogeneratori se
grade sa istaknutim polovima na rotoru, od sasvim sporohodnih do brzohodnih sa
p
= 2
. Što je manja brzina obrtanja dozvoljava se veći prečnik rotora, opet ograničen
mehaničkim naprezanjima usled centrifugalanih sila. Ali ova mehanička naprezanja
su tolika da se ne zahteva ravnomerna raspodela namotaja po obimu rotora, pa se
zato onda prelazi na rotor sa istaknutim polovima. Kod ove vrste generatora
izraženi su mehanički problemi u pogledu konstrukcije rotora zbog velike
periferne brzine pri zaletanju,
i nosećih ležišta grupe sa vertikalnim vratilom na kojima leši težina celog obrtnog
dela i dr. Generatori većih snaga, čije su brzine obrtanja relativno manje, postavljaju
se vertikalno, a hlađenje je kombinovano voda-vazduh. U konstrukcionom, odnosno
u pogledu mehaničkih dimenzija, turbo i hidro generatori se značajno razlikuju,
tako da za snage od oko 100MVA odnos osne dužine, l
, i prečnika, D,
za turbogeneratore iznosi oko 5, dok za hidrogeneratore iznosi oko 0,15.
Dizelgeneratori
se pokreću dizel motorima, a grade se za široki raspon
brzina obrtanja, od p = 2
naviše. Snaga dizel generatora ograničena je mogućnošću izrade motora, pa dostiže
najviše desetak MVA . Da bi se povećao naznačeni napon generatora i, s tim u
vezi, generator direktno priključio na mrežu, bez upotrebe blok-transformatora,
neki proizvođači umesto klasično izolovanih namotaja upotrebljavaju odgovarajuće
kablove.
Нема коментара:
Постави коментар