Pastel. Posmatrajući
slike uočićemo različite materijale kojima su one izvedene. Tehnika pastel je
suvi slikarski materijal u obliku krede, kojim se mogu izraziti najtananiji
doživljaji i svojstva materijala. Kao što svaki muzički instrument ima svoj
specifičan zvuk, tako u slikarstvu svaki materijal ima svoje poetske izražajne
mogućnosti i karakterisitike. Slikar koji koristi pastel nastoji da njegov rad
bude usaglašen sa izražajnošću pastelnog paraha koji deluje kao da je dahom
nanet na podlogu. Može se reći da slikar nastoji da mu ruka bude što lakša kako
bi postigao kvalitet pastelne lakoće. Za rad u ovoj tehnici potrebno je
koristiti odgovarajući pastel papir koji može biti različite boje. U daljem
postupku slikanja, tj.popunjavanja površina pastelom koristi se lepljiva
tečnost fiksir kojim se magličastim prskanjem pastelni prah vezuje za podlogu,
pa se može postupak slikanja produžiti u novom sloju na pojedinim mestima
slike.
Tempera. Tempera je
materijal koji ima sasvim druge kvalitete u odnosu na akvarel. Boja je gušća i
pokriva podlogu. Tempera je stara slikarska tehnika kojom su slikari radili pre
pronalaska uljanih boja.
Današnje tempera boje
razlikuju se od tempera koje su koristili majstori srednjeg veka. To je bila
boja u prahu pomešanja s jajetom, vodom i sirćetom. Ovom tehnikom rađene su sve
naše ikone do XVI veka.
Školske i plakatne
tempere proizvode se danas fabrički i čuvaju u tubama.
Gvaš. Gvaš je tehnika
u kojoj boje ne pokrivaju sasvim podlogu nogo su delimično providne kao kod
akvarela. Mogu napojedinim delovima slike potpuno pokriti površinu. Ova tehnika
deluje na slici kao mešavina akvarela i tempere. U školi se gvaš tehnikom radi
mešanjem akvarel boja sa belom temperom. Gvaš bojama se slika na papiru,
kartonu i sličnim podlogama.
Ulje. Ulje je
slikarska tehnika koja se danas najviše koristi u slikarstvu. Ona pruža velike
mogućnosti i može da bude slična svim drugim tehnikama. Njenje mogućnosti
dolaze do izaražaja kada se žele postići jaki kontrasti kako u boji, tako i u
svetlo-tamnom. Podloga za ulje je
pretežno preparirano laneno platno zategnuto na drvenom blindramu.
Uljane boje sadrže
laneno ulje, pćelin vosak ili parafin, smole i pigmentnu boju. Od ovih
materijala napravi se pasta kojom se pune tube. Prilikom slikanja boje se
razređuju lanenim uljem, smolama ili terpentinom. Uljanin bojama može se raditi
lazurno tj. tkanim (prozirnim) namazima ili pastozno, nanoseći debele slojeve boje
na podlogu.
Akvarel. Akvarel je
slikarska tehnika vodenom bojom. Ovaj materijal je izazov za mnoge slikare jer
se njome mogu iskazati najnežnija osećanja. Boja se koristi s dosta vode kako
bi se videle beline i struktura papira. Ni jedan drugi materijal ne može da
izrazi takvu svežinu i spontanost trenutnih doživljaja kao akvarel. Pravi i
dobar akvarel je svež, čist, obojen, prozračan i pun iznenađenja. Čak i
slučajno dobijeni efekti skladno se
uklapaju u celinu slike. Jedan od najpoznatijih engleskih slikara Vilijam
Terner, koristi ovaj materijal s velikim uspehom, a od francuskih slikara čini
to Pol Sezan. Od naših slikara poznati akvarelisti su Slavka Raškaj, Peđa
Milosavljević.
Freska. Fresko
slikarstvo je stara slikarska tehnika. Naziv freska potiče od talijanse reči
fresco što znači svež. Freska je slika rađena na svežem malteru sačinjenom od
čistog peska i kreča. Neposredno pre slikanja na zid se nanosi svež malter. Po
svežem sloju maltera slika se bojama u prahu, rastvorenim u krečnoj vodi. Boja
se suši istovremeno s podlogom i tako se nerazdvojno povezuje s malterom. Rad
na svežem malteru zahteva brzinu i stručnost jer se promene mogu izvršiti tek
ako se ukloni čitav sloj maltera i zameni novim slojem. Zato slikari prvo
naprave crteže na papiru pa ih pre slikanja prenose na svež malter. Ovako
dobijena slika ima veliku trajnost i svežinu. Ovu tehniku su koristili stari
Grci i Rimljani. Mi poznajemo freske visoke umetničke vrednosti u srpskom
slikarstvu srednjeg veka.
Нема коментара:
Постави коментар